
Cicle d'activitats 'La Festa del Sol'
Carrer de Saragossa
A la Vil·la Urània volem recuperar la Festa del Sol que, per celebrar el solstici d'estiu, organitzava l'astrònom barceloní Josep Comas i Solà (1868-1937). Per això, unim ciència i art i us proposem un grapat d'activitats per a tots els públics i poder gaudir, així, del bon temps! Les Festes del Sol eren unes conegudes celebracions organitzades per la SADEYA, Sociedad Astronómica de España y América, que es duien a terme a principis del segle XX per celebrar l'arribada de l'estiu. Aquestes festes combinaven la ciència i l'art, és a dir, eren unes celebracions on s'alternaven les conferències científiques –generalment relacionades amb el món de l'astronomia– amb actuacions més aviat lúdiques, en què el vessant artístic tenia un paper destacat. A casa nostra el promotor d'aquestes festes va ser l'astrònom Josep Comas i Solà, director de l'Observatori Fabra i president de SADEYA. Aquest divulgador científic era una personalitat molt lligada a la vida de societat de Barcelona i, concretament, a la Vil·la Urània, que actualment és un equipament cultural dedicat en bona part a la divulgació científica. Ara bé, les Festes del Sol tenen l'origen a París, de la mà de Camille Flammairon, l'astrònom fundador de la Société Astronómique de France , i amic d'en Josep Comas. El 21 de juny del 1904 és la data d'inici de celebració del solstici d'estiu a la torre Eiffel, sota el nom de La fête du Soleil. A causa de la Primera Guerra Mundial no va poder continuar celebrant-se a París (l'última va tenir lloc el 1914). Cal dir que les Festes del Sol de París tenien tres organitzadors: de la part científica se'n cuidava Camille Flammarion; dels serveis de la torre Eiffel el mateix enginyer Eiffel, i de la part artística, Gioachino Penso. Aquest italià, que era soci de SADEYA i que va residir a Barcelona, va ser qui va proposar la continuació de les Festes del Sol a la capital catalana, perquè, a causa de la Gran Guerra, no es podien celebrar a França. La primera edició, doncs, va ser el 1915 i va ser de caràcter particular. Les següents, a partir de 1916 i fins al 1937, van ser organitzades plenament per SADEYA i van ser molt més notòries i públiques. I ara, al segle XXI, i amb la idea de tornar a recuperar l'esperit d'aquestes festes ben peculiars on l'astronomia i l'art tenien un protagonisme especial, a la Vil·la Urània ens hem proposat de mantenir viva la Festa del Sol. Per això, des del 25 de juny fins al 15 de setembre, la Festa del Sol omplirà l'equipament amb tot d'activitats per tots els públics: Activitats familiars 'Petites estrelles' , Cultura a la fresca , Rutes i visites , Activi-Tasts i Aula ambiental .
Comments
Loading comments...
Sign in to join the conversation.